Tesla Owners Online Forum banner

LFP-BATTERIJ-degradatie

39K views 111 replies 23 participants last post by  chicagobob123  
#1 ·
Mijn Tesla 3 SR is pas 4 maanden oud met 4000 mijl. De actieradius is gedaald van 273 mijl naar 267 mijl bij 100% lading, dat is 2% in 4 maanden tijd. Is dit normaal? Heeft iemand dezelfde ervaring?

#17 ·
4 maanden geleden zou het warmer zijn geweest. Dat is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor de daling van de voorspelde kilometers.
Rijd met uw auto naar 20% en laat hem dan een paar uur staan.. (Ik gebruik 6 uur) laad hem dan op tot 100%. Nu zou u moeten zien dat uw kilometerstand weer omhoog gaat. Stel dan uw maximale lading opnieuw in op 75-90% (ik gebruik 85%).
Herhaal dit periodiek om de individuele cellen in de batterij te egaliseren.

#3 · (Edited)
Mijn Tesla 3 SR is pas 4 maanden oud met 4000 mijl. De actieradius is gedaald van 273 mijl naar 267 mijl bij 100% lading, dat is 2% in 4 maanden tijd. Is dit normaal?
LFP Tesla's zijn nieuwer, dus er is niet veel informatie over de echte batterijdegradatie voor hen.

Voor NCM Tesla's is het normaal dat ze ongeveer 5% verliezen in het eerste jaar, daarna 1% per jaar tot een maximum van ongeveer 10% verlies.

#4 ·
Soms is het moeilijk om het in MIJLEN te bekijken, probeer % beschikbaar.. gaat het nog steeds naar 100%?.. Ik wil niet flauw zijn, maar soms zal het daadwerkelijk maar 97% aangeven bij wat het denkt dat vol is. Op dat moment kan een BMS-reset nodig zijn. Ik denk dat alleen al die verandering in mijlen op dit moment een tijdelijke afwijking en een leegloop is, volledig opladen met druppelladen zou je waarschijnlijk weer op 275 zetten als het denkt dat het 'vol' is.

#5 ·
Ik heb verschillende EV's gehad, en als ik keek naar de geschatte resterende kilometers in vergelijking met het batterijpercentage, toonden ze altijd de schatting op basis van mijn recente rijgedrag. Dus als ik op de snelweg reed, zouden er natuurlijk veel minder kilometers worden weergegeven dan wanneer mijn recente ritten in de stad waren. Dat maakte het bekijken van de geschatte kilometers bij 100% lading zinloos als aanwijzing voor het bepalen van batterijdegradatie, omdat ik precies volgens de EPA-schattingen een tijdlang zou moeten rijden voordat ik hem zou opladen om hem te kunnen vergelijken met de oorspronkelijke schatting toen hij nieuw was. Nadat ik mijn LFP M3 had gekocht, lijkt het me echter dat het bij Tesla niet zo werkt, tenminste niet als hij tot 100% is opgeladen. Elke keer dat ik hem tot 100% oplaad, gaat hij naar een schatting van 272 mijl (en nu begint hij naar 271 te gaan), wat bijna onmogelijk zou zijn, tenzij hij mijn recente rijgedrag negeert en in feite teruggaat naar de EPA-schatting bij 100%. Als dat het geval is, kan het worden gebruikt om de degradatie te zien, maar aan de andere kant zou het minder nuttig zijn voor veel belangrijkere informatie, namelijk - hoeveel mijl heb ik echt nog over. Het wordt uiteraard nauwkeuriger naarmate de SOC daalt tijdens het rijden, maar het blijft voor mij een mysterie hoe hij elke keer dat hij volledig is opgeladen, dezelfde kilometerstand aangeeft.

#6 ·
...het lijkt me dat het niet zo werkt met Tesla, tenminste niet als het tot 100% is opgeladen.
Dat klopt. Die waarde is hetzelfde als percentage, maar geschaald naar EPA-geclassificeerde mijlen en rekening houdend met eventuele degradatie.

Als je een schatting van de actieradius wilt die rekening houdt met rijstijl, weer, temperatuur, etc., gebruik dan het Energiescherm in de auto.

#9 ·
A) normaal
B) de display liegt
Mijn Tesla 3 SR is pas 4 maanden oud met 4000 mijl. De actieradius is gedaald van 273 mijl naar 267 mijl bij 100% lading, dat is 2% in 4 maanden tijd. Is dit normaal? Heeft iemand dezelfde ervaring?
Ontspan, maak je geen zorgen. Het is normaal en de meter liegt.

Ga eropuit en maak een paar lange reizen, kom over de actieradiusangst heen.

Wacht een paar maanden en je actieradius zal aanzienlijk toenemen als het weer opwarmt. (Nee, de meter zal hetzelfde zeggen, nogmaals, hij liegt, maar maak een reis met 60 mph en je kunt het misschien tot 300 mijl halen!)

#13 ·
[QUOTE="Rub"Y", post: 361765, member: 48836]
Mijn nieuwe kleine display heeft beide naast elkaar. % & bereik.
[/QUOTE]

Dus je moet je nu continu zorgen maken over beide en hoe ze het niet eens zijn.

Ik wou dat ze terug zouden gaan naar de analoge 0, 1/4, 1/2, 3/4 en F meters. En misschien de 10-15% waarschuwingslampjes. Het lijkt erop dat het zoveel mensen zou kalmeren.

En DIT alles komt omdat zoveel mensen nog niet over range anxiety heen zijn. Ik rijd al ongeveer 8 jaar in EV's, in de Tesla zijn de enige dingen waar ik aan denk: "Ben ik vol" en "Ben ik onder de 100 mijl"
En een groot deel van die zorg komt omdat mijn vrouw en ik een enkele 120V 15A stekker delen om op te laden. "Ben ik vol" betekent haar inpluggen. "Ben ik onder de 100 mijl" betekent meer dan 24 uur opladen nodig.

#15 ·
Hoewel het opladen van de auto tot 8% een beetje range anxiety wegneemt, is dat kinderspel.
  • Ruim onder de 5% begint het krap te worden.
  • Als je beseft dat je de volgende laadpaal niet gaat halen zonder heel langzaam te rijden, begint het echt te irriteren.
  • En naar een locatie gaan waar je onderweg absoluut moet opladen bij een onbetrouwbare oplader, veroorzaakt zeker een beetje paniek.
8% valt vrijwel binnen mijn normale bedrijfsparameters tijdens het reizen.

Maar goed, in mijn oude ICE-tijdperk ben ik 3 keer, ja drie keer, zonder benzine komen te zitten, maar slaagde ik erin om een benzinestation binnen te rollen, naast de pomp.

#16 ·
Ik weet zeker dat je contact kunt opnemen met Tesla, wat ik een paar jaar geleden heb gedaan, en ze kunnen je helpen. Ze kunnen je vertellen of er iets mis is. Ik heb de batterij van mijn 5 jaar oude model 3 twee keer in 5 jaar opnieuw gekalibreerd en het heeft meer bereik opgeleverd (de mijne is LR). Voor de mijne zou ik echter enige degradatie verwachten vanwege de leeftijd, maar het heeft het goed gedaan. Succes.

#18 ·
Je hebt veel geluk dat je de lithium-ijzerfosfaatbatterijen hebt gekregen. Ze zijn licht en laden het liefst op tot 100%. Ze werken tot het einde van hun lading met maximale stroom, waarna ze plotseling uitvallen, maar ze moeten gemakkelijk te voorspellen zijn aan de hand van de actieradius van het voertuig. Mijn nieuwe Model Y Performance uit 2023 heeft de lithium-ionbatterijen. Ik heb er een beetje spijt van dat ik niet op de nieuwe batterijen heb gewacht. Beschouw jezelf als gelukkig.

#21 ·
Je hebt veel geluk dat je de lithium-ijzerfosfaatbatterijen hebt gekregen. Ze zijn licht en laden het liefst op tot 100%. Ze werken tot het einde van hun lading met maximale stroom, waarna ze plotseling afnemen, maar dit zou gemakkelijk voorspeld moeten kunnen worden door de actieradius van het voertuig. Mijn nieuwe 2023 model Y performance heeft de lithium-ion batterijen. Ik heb er een beetje spijt van dat ik niet heb gewacht op de nieuwe batterijen. Beschouw jezelf als gelukkig.
Ze "verkiezen" het niet om tot 100% te worden opgeladen. Ze tolereren het gewoon beter. Ze moeten vaak tot 100% worden opgeladen om de BMS te kalibreren, maar net als elke lithium-gebaseerde batterij kunnen ze het beste in de buurt van hun nominale spanning worden gehouden, die op 20-80% ligt. Ze zijn niet optimaal als ze lange tijd op 100% staan.

#24 ·
Batterijen ontladen niet precies gelijkmatig en bij het opladen kan hetzelfde gelden. Ik heb ontdekt dat de bandenspanning ook de actieradius kan veranderen. Weersomstandigheden zijn ook een variabele voor de actieradius, zoals wind en regen. Als er iets mis zou zijn, zou Tesla u op de hoogte stellen. Aerodynamica is een groot onderdeel, dus gebruik ook een goede reiniger en wax, ik gebruik producten van Jay Leno. Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed.

#25 ·
Als er iets mis was, zou Tesla u op de hoogte stellen
Dit deel van uw bericht is misschien een beetje misleidend. Tesla zal waarschijnlijk niet uit eigen beweging contact met u opnemen als er een probleem is. Maar u bedoelde misschien "uw Tesla" zal u op de hoogte stellen. En dit is waarschijnlijk waar.

#26 ·
De mijne is nog slechter dan die van jou. Ik kreeg mijn model 3 op 31-12-22 en ik gebruikte de gratis supercharger één keer per week op 100%. Ik zag 5 mijl batterijdegradatie (van 272 naar 267) binnen 2 maanden met 2000 mijl. Vrienden suggereerden om slechts 80% in te stellen, ik zal het proberen.

#27 ·
Die van mij is nog erger dan die van jou. Ik kreeg mijn model 3 op 31-12-22 en ik gebruikte de gratis supercharger een keer per week op 100%. Ik zag 5 mijl batterijdegradatie (van 272 naar 267) binnen 2 maanden met 2000 mijl. Vrienden suggereerden om slechts 80% in te stellen, ik zal het proberen,
Kreeg je geen melding om niet tot 100% op te laden?

#33 ·
Welnu, er is op veel plaatsen informatie dat opladen tot 100% zeker niet goed of wenselijk is, zelfs niet voor LFP-batterijen, en dat Tesla het alleen aanbeveelt zodat de BMS vaker wordt gekalibreerd. Niemand zal hen aanklagen als hun batterij iets sneller degradeert dan theoretisch mogelijk zou zijn als ze niet elke week tot 100% opladen, maar ze kunnen een goede zaak hebben als deze verkeerd berekent en hen onderweg in de steek laat terwijl er nog 10% lading over zou moeten zijn. Wanneer ik en anderen proberen dat punt aan te kaarten, citeren ze de gebruikershandleiding.

Nogmaals: laad LFP net als een gewone batterij meestal op tot 70-80%, en dan af en toe tot 100% om te kalibreren, net voor een langere rit.

#38 ·
Sorry als mijn opmerking als "snark" overkwam, maar ik vond het grappig dat ik in de zin voorafgaand aan de geciteerde zin zei dat iemand waarschijnlijk op die manier zou reageren, en dat deden ze ook. Ik ging er ook van uit dat mensen die deelnemen aan een discussie de hele thread lezen, waar ik de link al had geplaatst. Anyway, excuses, ik probeer alleen maar behulpzaam te zijn.

Trouwens, ik heb onlangs een ZEER lange leestrip gemaakt in mijn M3 RWD en ik heb tot 10 keer achter elkaar opgeladen tot 70-80-90%, en ik heb nog nooit "sprongen" in het weergegeven percentage ervaren, dus de behoefte aan kalibratie is misschien niet zo groot als we denken.

#39 ·
#51 ·
Mijn auto komt over minder dan een week aan, dus ik probeer informatie over best practices te verzamelen. De 80%-regel is oké voor mij. Eén keer per week op 100% is ook oké. Ik probeer gewoon het beste plan te kiezen, aangezien ik verschillende reizen in de zomer plan. Kortom, ik ben blij dat ik me heb aangemeld en dit allemaal heb gehoord voordat ik hem elke dag op maximaal opladen aansloot. Mijn huidige plan is 100% ongeveer om de twee weken en maximaal 80% de rest van de tijd.

#91 ·
Mijn auto arriveert over minder dan een week, dus ik probeer informatie over best practices te verzamelen. De 80%-regel is oké voor mij. Eén keer per week op 100% is ook oké. Ik probeer gewoon het beste plan te kiezen, aangezien ik in de zomer verschillende uitstapjes plan. Kortom, ik ben blij dat ik me heb aangemeld en dit allemaal heb gehoord voordat ik hem elke dag aansloot om maximaal op te laden. Mijn huidige plan is 100% ongeveer om de twee weken en maximaal 80% de rest van de tijd.
Chicagobob123, ik doe hetzelfde met mijn 2023 Model 3 LFP. Houd ons op de hoogte van de degradatie met uw oplaadplan... Ik ben erg benieuwd hoe het gaat! Tot nu toe verlies ik één kilometer bereik per maand over vijf maanden toen mijn auto nieuw was, zoals ik al eerder zei. Bedankt voor het plaatsen!

#64 ·
Dit is wat ik tot nu toe heb. Kyle Conner zei dat opladen tot 100% in orde zou moeten zijn, maar hij weet niet zeker of het de hele tijd in orde is. Dus zelfs hij was niet zeker, en hij heeft alle connecties. Ik heb net met de Tesla-vertegenwoordiger gesproken over mijn nieuwe 3 die arriveert en vroeg naar het opladen tot 100%. Ze zeiden dat het goed is. Ik zei dat er controverse over is, weet je het zeker? Ze zei dat ze deze vraag de hele tijd krijgen en dat 100% in orde is. Zoals alles in de beginperiode is het zo helder als modder. Dit is de video met Kyle Conner die om een reactie vraagt over het opladen van de LFP-batterij
hier Kyle

#71 ·
#68 ·
Het lijkt erop dat zaterdag de dag is dat ik deze auto mee naar huis kan nemen. Zal wat foto's maken. Gebruikt iemand de CCS-adapter met de auto? Het duurt ongeveer een maand voordat iemand level 2 in huis installeert.
De CCS-adapter werkt prima... als je een betrouwbare stroombron kunt vinden. Tenzij je dagelijks ongewoon lange afstanden rijdt, kom je wel toe met een mobiele connector en een 115a-stekker.

#72 ·
Hier is iemands commentaar over de video over de schonere watt. Klinkt logisch.
Het vlakke deel van de curve is waarschijnlijk vlakker dan getoond in zijn grafiek. Het is niet mogelijk om de individuele cellen in dit deel van de ontlaadcurve in evenwicht te brengen, omdat deze zo vlak, vrijwel horizontaal is. Bij lfp wordt er dus alleen in evenwicht gebracht bij hogere spanningen op het steile deel van de laadcurve (ongeveer 3,4 tot 3,6 V per cel). Als je niet regelmatig volledig oplaadt, raken de cellen uit balans. Als de batterij dan ontladen wordt, kan een individuele groep cellen onder de minimale celspanning komen en wordt de batterij uitgeschakeld door het batterijbeheersysteem om de cellen te beschermen tegen verdere schade, ook al zou de totale batterijspanning suggereren dat er lading beschikbaar is.

#73 ·
Hier is iemands commentaar over de schonere watt-video. Klinkt logisch.
Het vlakke deel van de curve is waarschijnlijk vlakker dan getoond in zijn grafiek. Het is niet mogelijk om de individuele cellen in dit deel van de ontladingscurve in evenwicht te brengen, omdat het zo vlak, vrijwel horizontaal is. Bij LFP wordt het dan ook alleen in evenwicht gebracht bij hogere spanningen op het steile deel van de laadcurve (ongeveer 3,4 tot 3,6 V per cel). Als je niet regelmatig volledig oplaadt, raken de cellen uit balans. Wanneer de batterij dan wordt ontladen, kan een individuele groep cellen onder de minimale celspanning komen en wordt de batterij uitgeschakeld door het batterijbeheersysteem om de cellen te beschermen tegen verdere schade, ook al zou de totale batterijspanning suggereren dat er lading beschikbaar is.
Zeer goede uitleg waarom LFP regelmatig tot 100% moet worden opgeladen om de BMS te kalibreren (samen met het corrigeren van de onnauwkeurigheid die wordt veroorzaakt door het geheugeneffect van kleine laders). Ik wil er alleen op wijzen dat niemand dat betwist en dat het niet betekent dat het op 100% moet worden gelaten of dat volledig opladen goed/wenselijk is voor de batterij.

#76 ·
Ik heb mijn LFP Model 3 RWD eind december 2022 gekocht. Ik ervaar ook dat soort degradatie... begon bij 272 en stopt nu met opladen bij 100%, wat aanvoelt als 269 na in feite drie maanden eigendom! Ik zag het YouTube-kanaal CleanerWatt dat het gebruikelijk is dat LFP-batterijen sneller degraderen dan NCM, althans met de tot nu toe beschikbare informatie. Ik heb me aangemeld bij Recurrent voor gratis batterijgezondheidsrapporten die eenmaal per maand beschikbaar zijn. Ik heb me een paar dagen geleden aangemeld op het moment dat ik dit schrijf, dus ik ben erg benieuwd wat ze zullen zeggen...

#77 ·
Ik kocht mijn LFP Model 3 RWD eind december 2022. Ik ervaar ook dat soort degradatie... begon bij 272 en stopt nu met opladen bij 100%, wat aanvoelt als 269 na in feite drie maanden eigendom! Ik zag het YouTube-kanaal van CleanerWatt dat het gebruikelijk is dat LFP-batterijen sneller degraderen dan NCM, althans met de tot nu toe beschikbare informatie.

Ik heb me aangemeld bij Recurrent voor gratis batterijgezondheidsrapporten die eenmaal per maand beschikbaar zijn. Ik heb me pas een paar dagen geleden aangemeld op het moment dat ik dit schrijf, dus ik ben erg benieuwd wat ze zullen zeggen...
Ik heb dit al eerder gepost, maar laat me mijn geval herhalen: ik kocht M3 LFP begin december 22, laadde voornamelijk thuis op voor de eerste 2000 mijl, ging toen op een lange reis met alle snelle oplaadbeurten en nu heb ik er 7500. Ik laad af en toe op tot 100%, maar laat hem daar nooit langer dan een paar uur staan. Mijn volle batterij geeft nu 270 aan.

#89 ·
Ik heb precies hetzelfde; 4000 mijl, gedaald van 273 naar 267 in vier maanden, een daling van 2%. Een mijl actieradius per maand verliezen. De enige troost is dat als het in dit tempo blijft verslechteren, we na 8 jaar in aanmerking komen voor een batterijvervanging. Ik denk dat als het onder de 70% garantie daalt, ik ga kijken of ik een nieuwe batterij kan krijgen... ik bedoel, het kan nooit kwaad om te vragen.

#90 ·
Ik heb precies hetzelfde; 4000 mijl, in vier maanden van 273 naar 267 gedaald, een daling van 2%. Een mijl per maand aan bereik verliezen. De enige troost is dat als het in dit tempo blijft verslechteren, we na 8 jaar in aanmerking komen voor een batterijvervanging. Ik denk dat als het onder de 70% garantie daalt, ik ga kijken of ik een nieuwe batterij kan krijgen... ik bedoel, vragen kost niets.
Ik denk dat je een LFP-pack hebt dat wat bereik verliest en dan niet