Tesla Owners Online Forum banner
21 - 40 of 153 Posts
Discussion starter · #22 · (Edited)
Wat de 12.x-versies betreft, heb ik 12.3.6, 12.5.4.2, 12.6.1 en 12.6.3 gebruikt.

12.6.1 was veruit de beste.

Ik heb net mijn tweede rit gehad met 12.6.3. Hij reed 50 mph in een zone van 55-60 MPH, daarna 82 in een zone van 75 en bleef variëren. Het sturen voelt nerveus aan - te veel microcorrecties op de snelweg om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden. Heeft een paar onnatuurlijke bochten gemaakt. Zeker slechter dan 12.6.1 voor mij. Maar nog steeds lang niet zo slecht als 12.5.4.2, hoor - die frequente harde remmen voor groene lichten en de jackrabbit-starts waren bruut. :)

Is er na een software-update een "kalibratie" nodig of wordt deze uitgevoerd? (De voertuigdynamiek is bijvoorbeeld iets anders op een auto met 18-inch wielen versus 19-inch wielen.) Ik vraag dit omdat de allereerste rit met de nieuwste release vreemd was. De auto reed OP de dubbele gele lijn in krappe bochten, de bochtige wegen naar Los Alamos voelden erg onrustig aan, enz. Het was net als ik in een auto stap die ik nog nooit eerder heb bestuurd en ik moet wennen aan het sturen, de koppeling, enz. Maar veel daarvan is nu verdwenen en de auto lijkt zich zo ongeveer als voorheen te gedragen. (Tot nu toe vind ik deze nieuwste versie erg leuk, een aantal veelvoorkomende FSD-fouten zijn met vlag en wimpel geslaagd.)

@tencate, ik heb iets soortgelijks ervaren. Ik reed afgelopen weekend voor het eerst met mijn Model 3 uit 2018 met FSD 12.6.3, en zoals ik hierboven meldde, had het een sterke neiging naar links en ging het soms over de lijn. Ik reed er gisteren mee en het was veel beter, maar niet perfect. Ik heb de camera's opnieuw gekalibreerd, hoewel ik begrijp dat we dat niet zouden moeten hoeven doen na een software-update. Ik kan niet zeggen dat het geholpen heeft, maar het heeft ook niet geschaad.

Interessant genoeg kreeg ik net FSD 12.6.3 op mijn Model X uit 2017 en bij mijn eerste proefrit had het geen problemen met de centrering van de rijstrook. Maar het had niet de soepelheid - het deed nog steeds micro-aarzelingen en sommige bochten van 90 graden waren behoorlijk verschrikkelijk.

• Like
Reactions: twig
Dit weekend kreeg ik FSD v12.6.3 (2024.45.32.10) op mijn HW3 model 3. Het kwam van FSD v12.5.4.2. Dit is de eerste implementatie van de Chill/Standard/Hurry profielen en de verschillende gebruikerssnelheidsregelingen sinds v12 voor het eerst uitkwam. Ik heb deze opties al meer dan 3 maanden op mijn HW4-auto en ik stond te popelen om ze in hun HW3-uitvoering te zien.

Ik heb vanmiddag een testrit van 50 mijl gemaakt met v12.6.3 en ben toen omgedraaid en dezelfde rit gemaakt in mijn HW4 model S (v13.2.6, ook 2024.45.32.10). Met beide auto's gebruikte ik het Standaard profiel en de maximumsnelheid ingesteld op +10% boven de snelheidslimiet. De rit omvatte een snelweg met beperkte toegang, een verdeelde snelweg met verkeerslichten en landelijke wegen met 2 rijstroken.

De tldr-versie is dat ik het eens ben met veel van wat er wordt gemeld, namelijk dat v12.6 een enorme stap voorwaarts is voor HW3. Het is niet verrassend dat het niet van het kaliber is van HW4 v13.2.6.

Het beste is de soepelheid van de rit. Zowel op de hoofdweg als tijdens het afslaan waren de schokkerigheid en micro-aarzelingen verdwenen. Versnelling en afremmen gaan soepel en zijn getimed op dezelfde manier als ik rijd. Geen tandenknarsende stops op het laatste moment bij stoplichten. Geen pauzeren bij groene lichten. Het belangrijkste rijgedrag en de soepelheid zijn zeer vergelijkbaar met HW4.

Het ergste is dat de auto zichzelf nooit in het midden van de rijstrook heeft gecentreerd. Hij had een sterke neiging naar links op rechte stukken en naar de binnenkant van bochten. Hij ging een aantal keer over de lijnen. Dit zijn geen problemen in de huidige HW4-versie.
View attachment 56816

Ik vind de instellingen voor snelheidsregeling en de mogelijkheid om de maximumsnelheid te wijzigen met het scrollwiel prettig. Ik denk dat het een enorme verbetering is ten opzichte van de automatische/handmatige selectie van eerdere v12. Maar er zijn nog steeds veel problemen met de implementatie.
  • Het Chill/Standard/Hurry profiel wordt alleen weergegeven op een snelweg met beperkte toegang. Wanneer het profiel niet wordt weergegeven, kan het niet worden gewijzigd met het rechter scrollwiel. Op HW4 wordt het altijd weergegeven en kunt u de profielinstelling altijd wijzigen met het scrollwiel.
  • Op een snelweg met beperkte toegang wordt de maximumsnelheid altijd weergegeven, zelfs als deze onder de maximumsnelheid ligt. Op alle andere wegen wordt de maximumsnelheid alleen weergegeven als u de maximumsnelheid rijdt. U kunt de maximumsnelheidinstelling kort zien door het rechterwiel omhoog of omlaag te scrollen. HW4 is hetzelfde.
  • Soms werkt de maximumsnelheidinstelling precies zoals u verwacht, in mijn geval 10% boven de snelheidslimiet. Er zijn echter momenten dat het uw instelling volledig negeert. Een voorbeeld is op een lokale snelweg met 4 rijstroken, met een snelheidslimiet van 45 mph, waarbij de auto meer dan 60 mph reed. Ik controleerde de maximumsnelheidinstelling en deze was 65 mph. Dit is een weggedeelte waar het verkeer doorgaans harder dan 60 mph rijdt. Ik ben het eigenlijk wel eens met wat FSD in dit specifieke geval deed, maar het doet me even stilstaan dat het aanzienlijk boven mijn instellingen uitkwam. Dit gedrag is hetzelfde als de huidige HW4-versie.
  • Ik kan de maximumsnelheid omlaag scrollen en de auto reageerde snel in al mijn tests. Hetzelfde voor HW4.
  • Als ik de maximumsnelheid heb bereikt en de maximumsnelheid omhoog scroll, reageert de auto niet per se. Vrijwel hetzelfde als op HW4.
Een paar andere diverse dingen.
  • Er waren geen willekeurige, ongepaste rijstrookwisselingen. Hij maakte zelfs de fout om op de langzamere rijstrook te blijven, waardoor ik dubbel moest controleren of ik in Standaard stond, niet in Chill. HW4 Standaard is iets agressiever (maar nog steeds gepast) met zijn rijstrookwisselkeuzes.
  • Ik kon de automatische ruitenwissers uitschakelen tijdens FSD. Ik deed dit na één droog vegen. Dit is niet een van mijn ergernissen, dus ik weet niet of ze deze mogelijkheid misschien al een tijdje geleden hebben geĂŻmplementeerd.
  • EĂ©n keer kwam hij in de linkerrijstrook om af te slaan, terwijl hij op de rechterrijstrook had moeten komen. Dit is een sporadisch probleem met verschillende versies van FSD, waarbij geprobeerd wordt om de tegenovergestelde richting op te gaan als wat de navigatie aangeeft. Ik weet niet of hij dit op dezelfde kruising zou hebben herhaald. De HW4-testrit deed het goed.
  • Hij probeerde rechtsaf te slaan bij een rood licht op een locatie waar AFSLAAIEN BIJ ROOD VERBODEN is. HW4 maakte dezelfde fout.
  • Hij stelde de maximumsnelheid in op 42 mph op een landweg waar de snelheidslimiet 25 mph was. Ik zag geen borden en betwijfel of 25 mph de juiste limiet was. Ik vond 42 mph een prima maximumsnelheid, maar merk het verschil op als de weg daadwerkelijk 25 mph was. HW4 was hetzelfde.
  • Hij maakte een paar overdreven dramatische uitwijkmanoeuvres op landelijke wegen. EĂ©n was om een grote plas te vermijden die zich daadwerkelijk buiten de weg bevond, en één was een tak langs de weg (althans dat is mijn theorie voor de uitwijkmanoeuvre). HW4 deed deze dingen niet en negeerde op passende wijze dingen die genegeerd moesten worden.
Het gisteren geprobeerd en merk op dat het blijft rijden op de gele lijn in blinde bochten op mijn gebruikelijke tweebaansweg. Leuk om af en toe mee te spelen, maar dit is voor mij een blijvende fatale fout - en dat al heel lang. Ik meld het wanneer het me de gelegenheid geeft, maar dit is kennelijk al heel lang genegeerd.

Sinds de meest recente FSD-update (moderator edit: M3LR Update 12.6.3) is de weergave van de ingestelde snelheid verdwenen op wegen die geen snelwegen zijn. Heeft iemand anders dit ervaren? Het is al lange tijd een probleem dat het rechter scrollwiel niet werkt om de snelheid op of neer aan te passen op deze wegen, maar de weergave van de ingestelde snelheid was wel zichtbaar. Nu is het weg.

De weergave van de ingestelde snelheid is verdwenen op wegen die geen snelwegen zijn. Heeft iemand anders dit ervaren?
Ja...
Op een snelweg met beperkte toegang wordt de maximumsnelheid altijd weergegeven, zelfs als deze lager is dan de maximumsnelheid. Op alle andere wegen wordt de maximumsnelheid alleen weergegeven als u de maximumsnelheid rijdt. U kunt de maximumsnelheidinstelling kort zien door met het rechterwiel omhoog of omlaag te scrollen.
Het is een langdurig probleem dat het rechter scrollwiel niet werkt om de snelheid op deze wegen te verhogen of te verlagen
Voor HW3 FSD 12.6.* was dat waar. Nu, met deze nieuwste versies, kunt u de maximumsnelheid op alle wegen omhoog of omlaag aanpassen met het rechter scrollwiel. Het kan zijn dat het uw instelling respecteert of niet. :cautious: Eigenlijk heb ik gemerkt dat het meestal mijn maximum respecteert, maar niet altijd.

Er is nog steeds een hoek in mijn buurt die ik nog niet vertrouw, dus ik schakel daar altijd uit en tel het niet mee voor FSD. Op een dag, als het niet druk is, zal ik het proberen.
Ik heb deze hoek sindsdien 3 keer geprobeerd. De hoek is een T-kruising en is blind van achter het zebrapad. De juiste manier is om achter het zebrapad te stoppen en dan op te kruipen tot je beide richtingen kunt zien. Ik moet linksaf. Er is ruimte voor auto's die rechtsaf slaan om aan de rechterkant van linksafslaande auto's te komen en rechtsaf te slaan wanneer het veilig is. De eerste keer, geen auto's achter me of rechtsaf, was de auto vlekkeloos. De tweede keer werd de auto op de een of andere manier ongeduldig en besloot te gaan toen er een auto van rechts kwam. Ik moest op de rem trappen om geen ongeluk te veroorzaken. De derde keer kwam er een auto naast me en ging rechtsaf. Toen het klaar was, besloot mijn auto te gaan, behalve dat er auto's uit beide richtingen kwamen. Moest op de rem trappen om een ongeluk te voorkomen. Zal deze hoek niet meer proberen op deze versie.

FSD 12.6.3 Ernstig probleem met het centreren van de rijstrook en slingeren.
Tesla 2018 Model S Software 2024.45.32.10 FSD 12.6.3 HW 3.0
Infotainment-upgrade met Intel CPU

Rijstrook centreren probleem. Nu links uitgelijnd
11 februari 2025 Groeten uit St Louis,
Image
Image
MO, VS. Mijn vrouw en ik hebben twee (zijn en haar) 2018 Model S'en. Onlangs zijn beide auto's geĂĽpdatet naar FSD 12.6.3
Ik heb de camerakalibratie meerdere keren op beide auto's geĂŻnitieerd. Maakt geen verschil. We hebben allebei de volgende problemen waargenomen:

1) Rijstrook centreren is weg. Het is nu meestal links uitgelijnd. Bijgevoegd zijn foto's. Highway 270, 10:56 uur, licht verkeer, visualisatiedisplay en voorruit tonen links uitlijning. Deze foto is mild. Er zijn vele malen geweest dat de auto nog meer naar de linkerkant stond. Zelfs overgestoken naar de linker rijstrook. De hoeveelheid geschilderde lijnen lijkt effect te hebben. Als er dubbele geschilderde lijnen zijn, zet het de auto nog meer naar links. 'S Nachts op tweebaanswegen (één rijstrook voor elke richting) met dubbele gele lijnen plaatst het de carrosserie van de auto direct op de 2e lijn naar links. Ik moest meerdere keren uitschakelen om een aanrijding met een auto die me tegemoet kwam in de andere rijstrook te voorkomen. Soms, een kleine minderheid van de tijd, zal de rijstrook centrering prima zijn. Weet niet zeker waarom.

2) Fantoom rechtsaf slaan. Bij licht verkeer op de snelweg gaat af en toe zonder reden de richtingaanwijzer aan en begint de auto van rijstrook te wisselen en schakelt dan terug. Een paar keer is de auto zonder goede reden uitgeweken.

3) Wanneer de automatische piloot is ingesteld op visualisatie op volledig scherm, wordt de FSD-snelheidslimiet niet meer weergegeven. Wanneer uitgeschakeld, wordt de FSD-snelheidslimiet (en nu de modus chill vs. standaard) weergegeven, maar verdwijnt willekeurig. Ik denk dat het een heel slecht idee is om de toegestane maximumsnelheid van FSD niet te tonen.

De vorige versie van FSD deed dit allemaal niet. Ik vraag me af of deze links uitlijning alleen gebeurt bij legacy model S?
Gebeurt het ook bij model x of 3 auto's?

Dan
C/C++ Software Engineer
St louis, MO, VS

De vorige versie van FSD deed dit allemaal niet. Ik vraag me af of deze links uitlijning alleen gebeurt bij legacy model S?
Gebeurt het ook bij model x of 3 auto's?
Ja, anderen, waaronder ikzelf, hebben hetzelfde centreerprobleem gemeld, hierboven. Ik vind het erger in mijn 2018 model 3 dan in mijn 2017 model X.

Zover ik me herinner, heeft full screen visualisatie in legacy S/X belangrijke informatie in FSD weggenomen. Dus ik heb full screen visualisatie al een tijdje niet meer gebruikt.

We hebben mi/kWh- en tijdbenchmarks nodig van minstens 20 mijl in:
  • Chill + City
  • Chill + Interstate
  • Standard + City
  • Standard + Interstate
  • Hurry + City
  • Hurry + Interstate
Probeer weers- en verkeersomstandigheden op te nemen, samen met alles wat de resultaten zou kunnen beĂŻnvloeden. De reden is voor mijn toekomstige, 1.200 mijl lange reizen om de Starship-lanceringen te zien.

Het duurt me meestal 24 uur om 1.200 mijl te rijden. Ik moet betalen voor het opladen, dus GOEDKOOP is goed. Maar op 75-jarige leeftijd is SNEL ook aantrekkelijk. Full Self Driving werkt GOED.

Bob Wilson

Twee, round trip, 40 mijl benchmarks uitgevoerd bij 52-53 F, 22:30 tot 23:47 uur:

• Chill - basislijn

• 40 minuten

• 256 Wh/mi

• 10 kWh

• Hurry - 90% snellere tijd, 10% hogere kWh/mi

• 36 minuten (36/40 = 90% van de basislijn)

• 281 Wh/mi (281/256 = 110% van de basislijn)

• 11 kWh
Chill:
Image

Hurry:
Image

OPMERKINGEN:

• Snelheidslimietborden worden vaak gelezen maar genegeerd om de "verouderde" kaartgegevens te volgen.

• "Hurry" lijkt te reageren op passerend verkeer door de snelheid te verhogen tot MAX. Wanneer het verkeer ver genoeg vooruit is, gaat het terug naar de vorige kruissnelheid.
Bob Wilson
Image

Het heeft nog steeds de rijstrookverschuiving naar een eindigende samenvoegstrook ... irritatie. Het enige nieuwe dat ik vond:
Image

De verouderde kaart, de snelheidszone blijft bestaan, maar de 'doorrij'-oplossing blijft werken.

Bob Wilson
Image

Ten tweede: Door nat wegdek of andere omstandigheden kan het besluiten om 10 mph onder de snelheidslimiet te rijden. Trouwens, het is bijzonder slecht in het nemen van die beslissingen. Hoe dan ook, plotseling passeert het verkeer je links en rechts! Vroeger piepte het tenminste en liet het je weten dat het de snelheid verminderde en waarnaar het deze verminderde. En nee, het houdt onder deze omstandigheid geen gelijke tred met het verkeer.

Het afgelopen jaar heeft FSD rotondes redelijk goed afgehandeld. Vandaag ging het echter de rotonde op aan het einde van een afrit (naar mijn mening te snel). Het bevond zich op de binnenste rijstrook waar het hoorde te zijn. Plotseling en ZEER heftig rukte het me naar de meest rechtse rijstrook en probeerde me (denk ik) in een rijstrook te dwingen die de snelweg weer opreed. Tegelijkertijd speelde de melodie "Neem onmiddellijk de controle over". Ik denk dat dat vrolijke kleine geluid speelde omdat ik het stuur moest vastgrijpen en hard tegen FSD moest vechten, NIET omdat het besefte dat het niet wist wat het deed.

Dus, let op die rotondes!

Trouwens, waarom wordt de melodie/het display "Neem onmiddellijk de controle over" gestart omdat je AL REEDS de controle over het stuur hebt overgenomen. Het doet dit al de laatste 3, waarschijnlijk veel meer updates. Dit is nergens voor nodig, behalve, denk ik, dat soms de hoeveelheid kracht om de controle over het stuur over te nemen in veel gevallen erg laag kan zijn, en misschien wil FSD er zeker van zijn dat je het meent. Toch zou een ander display/geluid geschikter zijn.

FSD 12.6.3 rijdt te dicht bij de linker rijstrooklijn wanneer u op de middelste of rechter rijstrook rijdt. Ik denk dat het ongeveer 2 voet dichter bij die lijnen is dan in eerdere releases. Ik denk niet dat het overwaait (te oordelen naar andere Tesla's voor me), maar het is heel dichtbij (6 inch tot een voet). Dit maakt me op zijn minst super ongemakkelijk om op FSD te vertrouwen. Dit lijkt vooral uitgesproken op een weg met een linkerbocht.

Discussion starter · #37 ·
IK HAAT het feit dat 12.6.3 de grote maximale snelheidsweergave heeft verwijderd en deze in een klein, moeilijk leesbaar lettertype heeft geplaatst dat niet eens de hele tijd wordt weergegeven!
IK OOK. De HMI van Tesla is niet vriendelijk voor ogen ouder dan 40 - zelfs niet met de optie "grotere tekst" geselecteerd. En deze blauw-op-witte maximale snelheidsweergave is bijzonder moeilijk tot onmogelijk te lezen.

Hier is de FSD, doodlopende weg, merge lane incursion:
Het bestond in eerdere versies met spannender gedrag als er een betonnen muur aan de passagierskant was.

WORKAROUND:

Gebruik de richtingaanwijzer om de incursion af te breken en terug te keren naar de juiste rijstrook.

Bob Wilson

ps. Nu ik erachter ben gekomen hoe slecht de dashcam-opname op de USB-stick werkt, kan ik er meer van meenemen.

Voor degenen die zich afvragen, ik heb een Model Y 2025 (oude versie) en met de recente software-update heb ik gemerkt dat hij te ver naar links rijdt. Mijn grootste probleem met FSD waar ik ben, is hoe het omgaat met verdwijnende rechterrijstroken. Het zal vaak invoegen in een rijstrook die op het punt staat te verdwijnen en dan weer terug moeten invoegen. Ik weet dat dit deels komt doordat ik het in de Chill-modus heb staan, waar het die rijstrook prefereert, maar het zou de merge echt niet moeten doen vlak voordat de rijstrook verloopt.

FSD 12.6.3 rijdt te dicht bij de linker rijstrooklijn wanneer u op de middelste of rechter rijstrook rijdt. Ik denk dat het ongeveer 2 voet dichter bij die lijnen is dan in eerdere releases. Ik denk niet dat het overwaait (beoordeeld door naar andere Tesla's voor me te kijken), maar het is erg dichtbij (6 inch tot een voet). Dit maakt me op zijn minst super ongemakkelijk om op FSD te vertrouwen. Dit lijkt vooral uitgesproken op een weg die naar links buigt.
Probeer uw camera's opnieuw te kalibreren. De laatste 2 updates vereisten dit om dit en vele andere afwijkingen te corrigeren.

21 - 40 of 153 Posts