Dit weekend kreeg ik FSD v12.6.3 (2024.45.32.10) op mijn HW3 model 3. Het kwam van FSD v12.5.4.2. Dit is de eerste implementatie van de Chill/Standard/Hurry profielen en de verschillende gebruikerssnelheidsregelingen sinds v12 voor het eerst uitkwam. Ik heb deze opties al meer dan 3 maanden op mijn HW4-auto en ik stond te popelen om ze in hun HW3-uitvoering te zien.
Ik heb vanmiddag een testrit van 50 mijl gemaakt met v12.6.3 en ben toen omgedraaid en dezelfde rit gemaakt in mijn HW4 model S (v13.2.6, ook 2024.45.32.10). Met beide auto's gebruikte ik het Standaard profiel en de maximumsnelheid ingesteld op +10% boven de snelheidslimiet. De rit omvatte een snelweg met beperkte toegang, een verdeelde snelweg met verkeerslichten en landelijke wegen met 2 rijstroken.
De tldr-versie is dat ik het eens ben met veel van wat er wordt gemeld, namelijk dat v12.6 een enorme stap voorwaarts is voor HW3. Het is niet verrassend dat het niet van het kaliber is van HW4 v13.2.6.
Het beste is de soepelheid van de rit. Zowel op de hoofdweg als tijdens het afslaan waren de schokkerigheid en micro-aarzelingen verdwenen. Versnelling en afremmen gaan soepel en zijn getimed op dezelfde manier als ik rijd. Geen tandenknarsende stops op het laatste moment bij stoplichten. Geen pauzeren bij groene lichten. Het belangrijkste rijgedrag en de soepelheid zijn zeer vergelijkbaar met HW4.
Het ergste is dat de auto zichzelf nooit in het midden van de rijstrook heeft gecentreerd. Hij had een sterke neiging naar links op rechte stukken en naar de binnenkant van bochten. Hij ging een aantal keer over de lijnen. Dit zijn geen problemen in de huidige HW4-versie.
View attachment 56816
Ik vind de instellingen voor snelheidsregeling en de mogelijkheid om de maximumsnelheid te wijzigen met het scrollwiel prettig. Ik denk dat het een enorme verbetering is ten opzichte van de automatische/handmatige selectie van eerdere v12. Maar er zijn nog steeds veel problemen met de implementatie.
- Het Chill/Standard/Hurry profiel wordt alleen weergegeven op een snelweg met beperkte toegang. Wanneer het profiel niet wordt weergegeven, kan het niet worden gewijzigd met het rechter scrollwiel. Op HW4 wordt het altijd weergegeven en kunt u de profielinstelling altijd wijzigen met het scrollwiel.
- Op een snelweg met beperkte toegang wordt de maximumsnelheid altijd weergegeven, zelfs als deze onder de maximumsnelheid ligt. Op alle andere wegen wordt de maximumsnelheid alleen weergegeven als u de maximumsnelheid rijdt. U kunt de maximumsnelheidinstelling kort zien door het rechterwiel omhoog of omlaag te scrollen. HW4 is hetzelfde.
- Soms werkt de maximumsnelheidinstelling precies zoals u verwacht, in mijn geval 10% boven de snelheidslimiet. Er zijn echter momenten dat het uw instelling volledig negeert. Een voorbeeld is op een lokale snelweg met 4 rijstroken, met een snelheidslimiet van 45 mph, waarbij de auto meer dan 60 mph reed. Ik controleerde de maximumsnelheidinstelling en deze was 65 mph. Dit is een weggedeelte waar het verkeer doorgaans harder dan 60 mph rijdt. Ik ben het eigenlijk wel eens met wat FSD in dit specifieke geval deed, maar het doet me even stilstaan dat het aanzienlijk boven mijn instellingen uitkwam. Dit gedrag is hetzelfde als de huidige HW4-versie.
- Ik kan de maximumsnelheid omlaag scrollen en de auto reageerde snel in al mijn tests. Hetzelfde voor HW4.
- Als ik de maximumsnelheid heb bereikt en de maximumsnelheid omhoog scroll, reageert de auto niet per se. Vrijwel hetzelfde als op HW4.
Een paar andere diverse dingen.
- Er waren geen willekeurige, ongepaste rijstrookwisselingen. Hij maakte zelfs de fout om op de langzamere rijstrook te blijven, waardoor ik dubbel moest controleren of ik in Standaard stond, niet in Chill. HW4 Standaard is iets agressiever (maar nog steeds gepast) met zijn rijstrookwisselkeuzes.
- Ik kon de automatische ruitenwissers uitschakelen tijdens FSD. Ik deed dit na één droog vegen. Dit is niet een van mijn ergernissen, dus ik weet niet of ze deze mogelijkheid misschien al een tijdje geleden hebben geïmplementeerd.
- Eén keer kwam hij in de linkerrijstrook om af te slaan, terwijl hij op de rechterrijstrook had moeten komen. Dit is een sporadisch probleem met verschillende versies van FSD, waarbij geprobeerd wordt om de tegenovergestelde richting op te gaan als wat de navigatie aangeeft. Ik weet niet of hij dit op dezelfde kruising zou hebben herhaald. De HW4-testrit deed het goed.
- Hij probeerde rechtsaf te slaan bij een rood licht op een locatie waar AFSLAAIEN BIJ ROOD VERBODEN is. HW4 maakte dezelfde fout.
- Hij stelde de maximumsnelheid in op 42 mph op een landweg waar de snelheidslimiet 25 mph was. Ik zag geen borden en betwijfel of 25 mph de juiste limiet was. Ik vond 42 mph een prima maximumsnelheid, maar merk het verschil op als de weg daadwerkelijk 25 mph was. HW4 was hetzelfde.
- Hij maakte een paar overdreven dramatische uitwijkmanoeuvres op landelijke wegen. Eén was om een grote plas te vermijden die zich daadwerkelijk buiten de weg bevond, en één was een tak langs de weg (althans dat is mijn theorie voor de uitwijkmanoeuvre). HW4 deed deze dingen niet en negeerde op passende wijze dingen die genegeerd moesten worden.