Tesla Owners Online Forum banner
581 - 600 of 850 Posts
Hallo iedereen,

Nieuw lid van het forum van Teslaownersonline.com.

Het profiel van de OEM 235/45R18 98W Michelins op mijn Model3 LR AWD begint dun te worden. Ik wil ze vervangen door een band die goed met sneeuw om kan gaan, maar ook geschikt is voor gebruik het hele jaar door, zodat ik ze niet steeds hoef te verwisselen als de seizoenen veranderen.

De enige uitdagende manier van rijden die ik doe, is af en toe lange afstanden rijden, waarbij ik tot 80 mph non-stop tot 4 uur rijd - wat de banden waarschijnlijk niet echt uitdaagt.

Ik kijk naar de Nokian WRG4's die een snelheidsclassificatie hebben van V (149 mph) in vergelijking met de OEM Michelins die momenteel op mijn Model 3 zitten en een snelheidsclassificatie hebben van W (168 mph).

Is de lagere ("V" in plaats van "W") snelheidsclassificatie een showstopper gezien mijn gebruik?

Bedankt bij voorbaat voor het delen van uw inzichten/ervaringen hierover.

Ik heb twee dagen geleden een set Continental PureContacts (19") laten monteren bij Discount Tire. Tot nu toe ongeveer 60 mijl gereden, zowel op gewone wegen als op de snelweg, op asfalt en cement. Veel te vroeg om iets over de efficiëntie te weten, maar ik kan zeker zeggen dat deze stiller zijn dan de OEM Continental ProContacts die ik heb vervangen. Ik zal snel meer weten over de efficiëntie, want ik zal de komende drie weken bijna 4.000 mijl rijden.

De beste allround band die competentie in sneeuw omvat, is de Pilot Sport All Season 4.

Dank u! Weet u hoe goed deze het doen op het gebied van efficiëntie en geluidsniveau?
De efficiëntie is waarschijnlijk niet geweldig en in lijn met de andere Pilot Sport-banden. Ik denk dat Tire Rack informatie heeft over zowel efficiëntie als geluid. Maar als je iets wilt dat redelijk goed presteert, redelijk goed rijdt, redelijk is qua rijgedrag en over de hele linie competent is, is het moeilijk te verslaan

Nog een observatie over de crossclimate plus: tijdens mijn vakantie stond mijn M3 geparkeerd op een oprit met kiezelstenen, waarvan de steentjes de perfecte grootte hadden om zich in de groeven tussen de loopvlakribben te klemmen. Ik denk dat ik ze eindelijk allemaal heb verwijderd - behalve diegenen die er tijdens het rijden uitvlogen. Dat is geen geluid dat je graag hoort.

De afgelopen 30 dagen hebben mijn geduld op de proef gesteld... (Ik zal proberen het kort te houden).

Ik heb een Model 3 LR uit 2018 met de 19" Sport Wheels. De OE-banden zijn Continental ProContact RX. Vorig jaar kocht ik een nieuwe set gesmede aluminium velgen en Michelin Pilot Sport 4S (245/40 R19 98Y XL) banden. Waar ik woon, hebben we een hele lichte winter. Het sneeuwt, maar eigenlijk maar een paar dagen per jaar. Mijn gedachten waren destijds dat ik een geweldige set performance velgen en banden wilde hebben en dat zou mijn "zomerset" zijn en de OE-velgen en banden zouden mijn "winterset" zijn. Dit is nu al meer dan een jaar mijn setup...

Even vooruitspoelen naar een paar weken geleden en ik kreeg een spijker in de zijwand van de rechter achterband 4S en moest mijn auto 's nachts op een parkeerplaats achterlaten. Gelukkig was het veilig. Het was laat en ik wilde niet rommelen met het verwisselen van banden etc. De volgende ochtend liet ik mijn vrouw me terugbrengen naar de parkeerplaats samen met de complete OE-velgen en bandenset. Ik wisselde de hele set op de parkeerplaats. Ik was bang om de platte band te verwisselen met een van de OE-velgen, omdat ze niet dezelfde maat hebben (de OE is 235, niet 245). Ik geef meer om mijn auto dan om mijn tijd, dus ik ging over tot het verwisselen van alles, zodat ik ook met de platte band kon omgaan door hem achter in de auto te gooien.

Ik ging naar Discount Tire en verzilverde het "certificaat" op de ene platte band, omdat deze niet gerepareerd kon worden, maar kreeg te horen dat ik er nog een moest kopen om ze te matchen. Een paar dagen later bracht ik de twee gesmede aluminium velgen naar beneden en liet ik ze balanceren en de twee nieuwe banden monteren.

Het werd kouder (in de 40 graden) en ik was niet van plan om de performance banden weer voor een paar weken te verwisselen. Ik zou het zo laten tot de lente. Maandag op weg naar huis van mijn werk kreeg ik een lekke band. Ik stopte aan de kant van de snelweg (de auto sloeg op hol) en belde Tesla Roadside. Er werd een sleepwagen gestuurd en binnen 90 minuten was ik bij Discount Tire. Ze konden de band plakken. De OE-banden hebben nu 26.000 km erop zitten en ik wil ze graag vervangen.

Dit zette me aan het denken...

Ik hoef geen banden te wisselen voor de seizoenen. Ik ben dol op mijn gesmede aluminium velgen. Ik hoef eigenlijk alleen maar banden te roteren. Ik belde Discount Tire op en vroeg naar de persoon met wie ik contact had gehad en vroeg of ik de twee 4S-banden kon retourneren (er werd er een vervangen voor garantie en ik moest de andere kopen). Ik vroeg of ik dan de 2 banden "credits" kon gebruiken en deze kon toepassen op een volledige set Pilot Sport All Season 4's. Hij stemde toe en ik ga dit weekend de banden laten balanceren en monteren op mijn gesmede aluminium velgen. Het beste is nu dat ik geen banden hoef te wisselen en ik de look die ik wil van de auto het hele jaar door kan behouden.

Ik ben er bijna...

Ik heb nog twee Pilot Sport 4S banden over zonder thuis en ze hebben 8.000 km erop zitten. Ik kan ze proberen te verkopen of ik kan ze door Discount Tire laten installeren op de OE-velgen en ze als reservebanden gebruiken. De AS4's die ik kocht zijn 245/40 R19 - dezelfde als de 4S-banden.

Ik had gekeken naar het kopen van een van de "moderne reserve" banden, maar ik zou de 2 4S-banden kunnen verkopen of gebruiken, of zelfs een 5e all season kunnen kopen en deze op een van de OE-velgen kunnen zetten en hem in de kofferbak kunnen bewaren voor lange reizen. Ik wil niet weer zonder reserveoptie zitten.

Excuses voor de lengte. Ik had veel te vertellen ;)

Nokian banden zijn geweldig. Heb ze jarenlang op veel voertuigen gebruikt. Ze maken deze voor EV's>https://www.nokiantires.com/tires/electric-cars/
maar... als ik naar de CrossClimate2 banden kijk, zien ze er verdraaid goed uit.
Ja, ik kijk naar Nokian WRG4 235/45 R18. Ze hebben echter een snelheidsindex van V versus de W-snelheidsindex op de Michelins waarmee de auto werd geleverd.

Ik rijd niet sneller dan 80 mph. Met die use case ga ik ervan uit dat het oké is om een "W"-band te vervangen door een "V"-band.

Zie ik iets over het hoofd?

Nipta...Een band met een "V"-classificatie wordt als goed vermeld tot 149 mph...geen probleem.

Nu, na gezworen te hebben bij Nokia-banden, ben ik teruggevallen in "niet zeker" welke banden ik moet nemen...weer. Mijn vrouw rijdt veel en aarzelt erg om zelfs maar naar buiten te gaan als er ijs op de wegen ligt. De standaardband op onze M3 zijn de Michelin MxM4-banden, die Tire Rack een beoordeling van 7,3 geeft op ijzige wegen, anders een topband. Ik zou de Nokian WR G4's nemen, maar met zoveel keuzes...sta ik weer op punt 1. Oy....

Ik wilde gewoon een kleine update plaatsen over de Michelin Pilot Sport All Season 4 235/45-18 banden die de OEM MXM4's hebben vervangen:
1) 10.000 mijl erop nu (6.000 mijl aan roadtrips inclusief twee keer de VS oversteken, en 4.000 mijl lokaal/gemengd)
2) Profieldiepte momenteel 8/32 rondom en zeer gelijkmatige slijtage (profieldiepte nieuw is 10/32). Ik roteer elke 3-4K mijl.
3) De initiële bandenspanning was hetzelfde als OEM (42 psi koud, 46 warm), wat resulteerde in een papperige rit en afrol van de zijwand. Uiteindelijk de krijttest gedaan, eindresultaat was 46 psi koud, 49 warm. Wat een verschil, de auto voelt "goed" aan.
4) Efficiëntieverlies is gemiddeld 6,9% ten opzichte van OEM (een deel hiervan kan te wijten zijn aan over het algemeen agressiever rijden, omdat de auto veel zekerder aanvoelt dan de OEM's ooit deden)
5) Met betrekking tot de eerdere discussie dat nieuwe banden efficiëntie zullen winnen door het afslijten van de vormlosmiddelen, enz. Ik heb geconstateerd dat dit in mijn geval niet waar is, initiële nieuwe bandentests @65 mph waren consistent 265-267 Wh/m, en het verbruik is nu nog steeds hetzelfde.

Heb ik al gezegd dat ik de auto veel beter vind met de PSAS4's? Oké, ik vertrek nu voor een andere Ortega Highway-rit :) .
Ik krijg aanstaande zaterdag een set PSAS4's en hoop dat ik me hetzelfde voel.

Ik koos voor de Bridgestone Quiettracks op mijn 19-inch wielen. Ik heb ze ongeveer 5.000 mijl en ben zeer tevreden. Stil, goede handling, uitstekend in de regen, soepele rit, uitstekende slijtage en na het inrijden ongeveer dezelfde efficiëntie als de OEM-banden.

Nipta...Een "V"-geclassificeerde band wordt vermeld als goed tot 149 mph...geen probleem.

Nu, na gezworen te hebben bij Nokia-banden, ben ik weer teruggevallen in "niet zeker" welke banden ik moet nemen...weer. Mijn vrouw rijdt veel en aarzelt erg om zelfs maar naar buiten te gaan als er ijs op de wegen ligt. De standaardband op onze M3 zijn de Michelin MxM4-banden, die Tire Rack een beoordeling van 7,3 geeft op ijzige wegen, anders een topband. Ik zou de Nokian WR G4's nemen, maar met zoveel keuzes...sta ik weer op punt 1. Oy....
Heb de Nokian WRG4's gekregen. Ik heb het gevoel dat ze een zachtere rit geven - voel het veel meer dan ik had verwacht. (Ik voelde niet zoveel verschil toen ik vorig jaar mijn Chevy Bolt overschakelde op Nokian WRG4's.) Ook genereren de WRG4's meer lawaai van de weg - gok dat het samenhangt met de extra tractie.

Ik weet dat Tesla 42 PSI aanbeveelt voor hun OEM-banden. Voor de Nokian All Weather's vraag ik me af of 44 PSI, aangezien ze een zachtere compound hebben, een betere handling zou geven; ook benieuwd hoe 44 PSI het lawaai van de weg zal beĂŻnvloeden.

Enige gedachten?

Heb de Nokian WRG4 banden een week. Heb de bandenspanning op 44 psi. Ze zijn luider dan de standaard Michelin MXM4's, maar ik vind het prima. De handling is beter, veel beter op de natte wegen hier in Oregon... we hebben echter meer regen nodig. De standaard banden braken los in natte bochten als je ze pushte, nu niet met de Nokians. Lijkt erop dat alles een afweging is.

Een shout-out naar @Mad Hungarian voor het hosten van deze thread. Goede informatie over banden is moeilijk te vinden en dit is waarschijnlijk de beste thread ervoor!

Ik moet binnenkort de ProContact RX op mijn 19" Model 3 LR RWD vervangen. Ik hou van af en toe een bocht, maar ben geen erg sportieve bestuurder (ik wil gewoon weten dat ik het kan). Ik heb 30.000 en meer kilometers uit de originele banden gehaald tijdens 90% stadsritten (weinig snelweg), als dat een voorbeeld is van mijn rijstijl. De meeste lijken ongeveer 20.000 kilometer te halen voordat ze vervangen moeten worden.

Ik heb het teruggebracht tot de Continental ProContact RX (OEM) of de PureContact LS. Mijn belangrijkste "wensen" zijn:

1. Bereik / Lage rolweerstand
2. Rijcomfort
3. Prestaties / Handling (gelijkspel)
4. Slijtage / Duurzaamheid
5. Kosten
6. Geluid (het staat als laatste op de lijst omdat de twee banden die ik overweeg ongeveer hetzelfde lijken te zijn)

De rolweerstand van Model 3-compatibele banden is over het algemeen niet goed gedocumenteerd of grondig getest op een site die ik kan vinden - tenminste niet op een manier waarbij de resultaten gemakkelijk te begrijpen zijn. Ik weet dat mijn OEM-banden LRR hebben, maar zijn ze meer of minder efficiënt dan de PureContact? De meeste beoordelingen zeggen dat de PureContact iets minder efficiënt zijn, maar deze beoordelingen zijn meestal van mensen die de ProContact RX aan het einde van hun levensduur testen met gloednieuwe PureContact LS die ze krijgen om ze te vervangen. Ik heb gehoord dat oudere banden meestal efficiënter zijn, dus de resultaten zijn al scheefgetrokken. Dit betekent meestal ook dat de recensent zijn oude banden had tijdens één seizoen van het jaar (warm of koud) en ze vervolgens verving en vergeleek tijdens een ander seizoen (koud of warm), wat een enorme kink in de kabel van de tests veroorzaakt.

Afgezien daarvan zou ik graag het verschil willen weten tussen deze banden en hun rijgedrag. Is de ene merkbaar sportiever dan de andere? Is de ene stiller dan de andere? Heeft de ene de neiging om een beter gevoel in het midden te hebben? Is de extra ~ $ 70 per band de OEM ProContact waard?

Ik ben bereid om andere bandenopties te overwegen, maar tot nu toe heb ik er geen gezien die zo goed zijn als deze twee en ook echt goede LRR hebben.

Ik woon in Austin, dus winterrijden is geen ding. Ik heb alleen goed gedrag nodig voor droog en regen. Als het sneeuwt (hallo afgelopen februari!) nemen we de AllTrack van de partner.

Bedankt!

Dank u! Weet u hoe goed deze het doen met betrekking tot efficiëntie en geluidsniveau?
Mijn PSAS4-gedachten/nummers zijn in deze thread gepost. Na 8.000+ mijl door het hele land te hebben gereisd, evenals deze banden dagelijks te hebben gebruikt, moet ik dfwatt gelijk geven.

Discussion starter · #598 ·
Shout-out naar @Mad Hungarian voor het hosten van deze thread. Goede bandeninformatie is moeilijk te vinden en dit is waarschijnlijk de beste thread ervoor!

Ik moet binnenkort de ProContact RX op mijn 19"-uitgeruste Model 3 LR RWD vervangen. Ik hou van de af en toe bochtige weg, maar ben geen verschrikkelijk sportieve bestuurder (ik wil gewoon weten dat ik het kan). Ik heb 30.000 en meer kilometers uit de standaardbanden gehaald tijdens 90% stadsritten (weinig snelweg), als dat een voorbeeld is van mijn rijstijl. De meeste lijken ongeveer 20.000 kilometer te halen voordat ze vervangen moeten worden.

Ik heb het teruggebracht tot de Continental ProContact RX (OEM) of de PureContact LS. Mijn belangrijkste "wensen" zijn:

1. Bereik / Lage rolweerstand
2. Rijcomfort
3. Prestaties / Handling (gelijkspel)
4. Slijtage / Duurzaamheid
5. Kosten
6. Geluid (het staat als laatste op de lijst omdat de twee banden die ik overweeg ongeveer hetzelfde lijken te zijn)

De rolweerstand van Model 3-compatibele banden is over het algemeen niet goed gedocumenteerd of grondig getest op een site die ik kan vinden - tenminste niet op een manier waarbij de resultaten gemakkelijk te begrijpen zijn. Ik weet dat mijn OEM-banden LRR zijn, maar zijn ze efficiënter of minder efficiënt dan de PureContact? De meeste beoordelingen zeggen dat de PureContact iets minder efficiënt is, maar deze beoordelingen zijn meestal van mensen die de ProContact RX aan het einde van hun levensduur testen met gloednieuwe PureContact LS die ze als vervanging krijgen. Ik heb gehoord dat oudere banden doorgaans efficiënter zijn, dus de resultaten zijn al scheefgetrokken. Dit betekent meestal ook dat de recensent zijn oude banden had tijdens één seizoen van het jaar (warm of koud) en ze vervolgens verving en vergeleek tijdens een ander seizoen (koud of warm), wat een enorme kink in de kabel van de test veroorzaakt.

Afgezien daarvan zou ik graag het verschil willen weten tussen deze banden en hun rijpersoonlijkheid. Is de ene merkbaar sportiever dan de andere? Is de ene stiller dan de andere? Heeft de ene de neiging om een beter gevoel in het midden te hebben? Is de extra ~ $ 70 per band de OEM ProContact waard?

Ik ben bereid om andere bandenopties te overwegen, maar tot nu toe heb ik er geen gezien die zo goed zijn als deze twee en die ook echt een goede LRR hebben.

Ik woon in Austin, dus winterrijden is geen ding. Ik heb alleen goed gedrag nodig voor droog en regen. Als het sneeuwt (hallo afgelopen februari!) nemen we de AllTrack van de partner.

Bedankt!
Fijn dat je de thread leuk vindt, excuses dat ik hier niet vaker ben gestopt om te zien hoe het gaat (tenzij je me tagt in Beetlejuice-stijl, 3 keer lukt het meestal wel).

Ik zal hier even reageren, want ik heb ze allebei geprobeerd en heb een set van de voorouder van de PureContact LS - de niet-LS-versie - die zowel op mijn Model 3 als nu op onze Volt heeft gezeten.
Ze lijken qua intentie behoorlijk op elkaar, maar mijn observaties zijn:

Bereik: Te dichtbij om te beoordelen zonder een goede test in een gecontroleerde omgeving en je hebt een uitstekend punt dat de meeste mensen een fout maken bij het vergelijken van de efficiëntie van banden aan het einde van hun levensduur met gloednieuwe banden met volledig profiel, dat kan al een verlies van 2% zijn op een identieke vervangingsset.

Rijcomfort: De Pure Contact krijgt hier de voorkeur, want hij is wat meer op touring gericht

Prestaties/Handling: ProContact RX wint, zij het subtiel, want hij is wat sportiever in constructie/gevoel en heeft een zachtere compound voor meer ultieme grip aan de limiet

Slijtage: PureContact wint met een enorme voorsprong, want hij heeft bijna twee keer de rating van de OE RX

Kosten: PureContact is meestal een stuk goedkoper, omdat het een breed aftermarket-model is in tegenstelling tot de OEM-uitvoering van de RX

Geluid - de PureContact LS is een geweldige verbetering ten opzichte van de originele versie, dus hij komt nu dicht in de buurt van de RX, maar ik denk dat de RX nog steeds een klein beetje stiller is

Discussion starter · #599 · (Edited)
MH Review - Yokohama Advan Apex

Nadat ik in begin oktober de eerste proefset van onze nieuwe fully forged Fast EV04 schoenen in 19x8.5 had gekregen om te testen, moest ik er geschikte zolen bij zoeken, en Yokohama was zo vriendelijk om me een set van hun nieuwe Advan Apex zomer UHP-banden in 235/40R19 te sturen om uit te proberen.
Het was uiteraard laat in het seizoen om een pure zomercompound te testen, maar ik had het geluk dat we een aantal dagen hadden met temperaturen van rond de 10-15 °C / 50 °F rond Montreal en met een beetje zon om het wegdek op te warmen, had ik moeite om een goed idee te krijgen van wat deze banden konden.

De eerste en zeer directe indruk is de stuurrespons... die is RAZOR scherp. Bij sommige voertuigen kan dat een probleem zijn, omdat het een nerveus gevoel in het midden geeft, wat vermoeiend kan zijn op lange snelwegtrajecten, en inderdaad had ik een aantal reviews gelezen waarin stond dat dit een beetje overdreven kon zijn in de rechtuitstabiliteit. Maar bij Model 3 is dit precies wat de dokter voorschreef, want ik vind dat de auto een heerlijk snelle besturing heeft voor een sedan, maar dat hij in het midden nogal dood aanvoelt. De Advan Apex maakt het precies goed levendig, verwijdert dat kleine beetje speling en reageert onmiddellijk op de kleinste input, maar doet dat op de een of andere manier zonder de auto te veranderen in een overgecaffeïneerde Jack Russell-terriër. Bovendien is de inspanning en feedback als je meer instuurt ongelooflijk lineair, als je de midden van kruispunten neemt, heb je het gevoel dat je gemakkelijk 1, 2 of 3 inch van de middenberm kunt kiezen, comfortabel en herhaaldelijk naar believen.
Het zijn de meest vreugdevolle voorspelbare en leuke stuurbanden die ik in lange tijd heb geprobeerd en bovendien doen ze dit zonder overmatige hardheid te veroorzaken, een bijna wonderbaarlijke prestatie. Ze wisten op de een of andere manier de rit van de standaarddrager in deze categorie, de almachtige Michelin PS4, te evenaren, terwijl ze hem versloegen in stuurrespons. Het is best wel verbazingwekkend. Zonder skidpad-testen is het moeilijk om definitief te zeggen hoe het zich verhoudt qua grip, maar zelfs in de koelere herfsttemperaturen hierboven hadden ze veel meer dan genoeg om al mijn favoriete bochten te bestrijken met snelheden die ver boven de wettelijke limiet lagen, of het nu nat of droog was, dus het is voldoende om te zeggen dat er daar geen probleem is.

Nadelen?
Geluid. Hoewel de Advan Apex op geen enkele manier ongewoon luid is, produceert hij naar mijn mening een vrij normaal patroongeluid voor een top-performanceband. In feite zou het nauwelijks merkbaar zijn op een ICE-voertuig, maar dat is natuurlijk niet wat we hier rijden, toch? Ter verdediging zal ik zeggen dat de lichte brom die wordt geproduceerd, voorkomt bij een vrij onschuldige frequentie voor de Model 3-cabine en gemakkelijk wordt overstemd door het afspelen van muziek met een normaal volume. Het lijkt ook meer dan normaal te variëren op basis van de kwaliteit van het oppervlak, waarbij het het meest merkbaar is op beton of zeer vermoeid asfalt (helaas zo ongeveer alles wat we rond Montreal hebben), maar bijna stil wordt op vers asfalt. Maar als je voor de gusto gaat, verandert dit eigenlijk in een feature, geen bug, want het verschil, zowel de hoorbare als de tactiele feedback, geeft je een heel nauwkeurig gevoel van wat er onder je gebeurt, super gewaardeerd als de limieten naderen. Maar als je te allen tijde op kerkmuisniveau stilte eist, is dit waarschijnlijk niet de droid die je zoekt.
Hoewel het wild wisselende weer tijdens de korte tijd dat ik ze erop had, betekende dat ik geen bruikbare gegevens kon krijgen, vermoed ik dat de efficiëntie niet beter zal zijn dan gemiddeld voor het UHP-segment. Dat is te verwachten, want het is een eind weg van de topprioriteiten van de meeste ingenieurs bij het ontwerpen van top performance-modellen; de PS4 en zijn nieuwe neef, de verbazingwekkend efficiënte Pilot Sport EV, zijn in deze categorie vreemde uitzonderingen. In de meeste gevallen moet je, als je maximale actieradius wilt, je boodschappen een stapje lager zetten naar de Grand Touring-categorie, waar die samen met weinig geluid, comfort en duurzaamheid veel breder beschikbaar zijn. Veel daarvan hier in deze thread (zie Michelin's PS4 A/S, Conti's PureContact LS, Pirelli's P7, Yoko's Avid Ascent GT, etc.).

Conclusie.
Als je topprioriteit gewoon plezier hebben is, zullen deze banden moeilijk te verslaan zijn. Echte getallen testen zouden kunnen aantonen dat ze niet de snelste zijn op een bepaald circuit in dit segment, maar in termen van het maken van de Model 3 een NOG MEER schandalig vreugdevolle E-ticket rit zijn ze mijn nieuwe favoriet. Ze doen geweldig werk bij het verbeteren van wat ik zie als echt het enige opmerkelijke probleem in het chassis van deze auto, het dode gevoel in het midden en het enigszins gebrekkige gevoel van de besturing, en doen dit op de een of andere manier met behoud van een zeer beschaafd niveau van rijcomfort.
Het beste? De prijs. Deze worden aanzienlijk minder geprijsd dan de banden die ze vervangen, de Advan Sport V105, en die band was al een koopje voor een UHP van de bovenste regionen. Dit maakt de Advan Apex een absolute diefstal.
Goed gedaan Yokohama, heel goed gedaan.

581 - 600 of 850 Posts